Företagsbyggande

Företagsutveckling, strategi, vision, nulägesanalys och liknande ord kan ofta verka abstrakta och överflödiga, att växa företaget är ju del av jobbet? Men så är det sällan, för verkligheten kommer i vägen.

Det finns en distinkt skillnad på att jobba i verksamheten och att jobba på den, det senare handlar om företagsutveckling. Som ägare / chef / VD är man tvungen att jobba på båda delarna och jobbeskrivningen gör inte någon större skillnad på de två. Därför är det också väldigt vanligt att ens fokus hamnar på det tidigare, att jobba i verksamheten, sköta alla små saker som måste göras för att verksamheten ska fungera, hjälpa anställda, ta hand om en kris, ta kundsamtal och så vidare.

Det som händer hos de absolut flesta små och medelstora företag är då att man skjuter företagsutvecklingen till i framtiden, och eftersom det är aktiviteter man inte gör lika ofta eller kanske är lika bekväm med så skjuter man gärna upp de och intalar sig själv att man är för upptagen, för det viktigaste är faktiskt att få in pengarna idag, annars spelar det långsiktiga ingen roll, men man lurar sig själv.

Företagsutveckling är en aktivitet som hjälper den dagliga verksamheten, inte tar något ifrån den

 Så vad är det?

Företagsutveckling är som sagt något alla redan gör i mindre eller större utsträckning, det handlar om alla aktiviteter som lyfter företaget långsiktigt, det inkluderar därför försäljning men ofta är det saker som kostar nu, men betalar sig själv senare. Det kan vara en marknadsanalys som hjälper dig bättre förstå marknaden och dina kunder, något som du inte tjänar på just nu men gör att du kan justera ditt erbjudande att passa flera, och därmed kanske tjäna mer på de om 6-12 månader. Det kan handla om att investera i ett IT system som hjäper dig jobba på ett snabbare och smartare sätt, men i början kostar det och tar lite längre tid, men allteftersom du arbetar in det i företaget så börjar du se fördelarna med det.

Vad är de vanligaste misstagen?

De företag vi pratar med brukar ofta säga en av två saker

  1. Jag gör redan det där som del av mitt vanliga arbete, eller
  2. Det där har jag inte tid med, jag måste fokusera på verksamheten

Det är lätt att bli förblindad av detaljerna av det man arbetar med och fokusera på pengarna man måste tjäna idag. De flesta företagen saknar en mer detaljerad strategi eller vision utöver ”vi vill bli bäst” eller ”vi vill växa”. Dock så är det lätt att tro om man klarat sig bra hittills att man kommer lyckas om man bara fortsätter, vilket kan vara sant men kommer kosta dig massvis med tid och pengar. Det är som att bygga ett hus men att skippa planeringsdelen och direkt börja hälla ut cement för en grund och plintar lite på måfå.

Att säga att man inte har tid handlar ofta om att man antingen inte riktigt vet var man börjar eller att man har hört personer från större företag berätta hur de gör eller ge råd utifrån deras företag, och så är det väldigt långt ifrån vad ett mindre företag kan eller ska göra och så avfärdar man hela området som en intelligent övning avsedd för större företag.

Nästintill alla våra kunder har initialt haft just den här inställningen, att de gör det utvecklingsarbete som behövs och att mer är för stora företag, om de ens trodde på att det bör göras, men vad de finner är att om man anpassar det till deras situation så går de ut otroligt mycket.

Så det absolut vanligaste misstaget folk gör är att inte göra det alls, anledningarna varierar men konsekvensen är densamma, att man inte når sina mål lika snabbt, lönsamt om man når det över huvudtaget.

Den lätta lösningen är att avsätta tid varje vecka år såna här aktiviteter

Så testa det här, den här eller nästa vecka, ta två timmar att stänga inne dig, stäng av telefonen och låt ingen störa dig, och sen tänker du på följande frågor

1. Var vill jag att företaget ska vara om fem år?

2. Hur tror jag marknaden kommer se ut om fem år?

De här frågorna försöker absolut inte vara heltäckande men de kommer he upphov åt andra frågor och tankar som hjälper dig starta din företagsutvecklingsresa.

Om du inte hittar två timmar i din vanliga arbetsvecka, jobba över eller på helgen. Vanligtvis fyller vi ut tiden med aktiviteterna vi har så även om du tar två timmar så lär du hinna ditt jobb på den resterande tiden.

Det är du som skapar din egen framgång och det innebär även att du måste driva processen, även i tider när bruset från vardagen är högt, ofta är det mer kritiskt då.